dimarts, 8 d’octubre de 2013

Premi Consell Social URV per Miguel Mansergas

El 25 de setembre  passat es van atorgar els Premis Consell Social URV a treballs de recerca de batxillerat i treballs de síntesi de cicles formatius de grau superior al Paranimf del rectorat que la Universitat Rovira i Virgili té a Tarragona. 

Un cop valorats els prop de 100 treballs rebuts, el Jurat va decidir premiar 10 treballs entre els quals hi ha el Treball de Recerca titulat "La proporció àuria i la música" de l'alumne Miguel Mansergas Coll del nostre institut.


Va ser un acte molt emotiu al qual van assisstir la família, la tutora del treball i el director de l'institut.

És un treball magnífic que ha durat prop d'un any, dividit en dues parts: una més teòrica i una altra més pràctica en la qual el Miguel va fer una composició utilitzant la proporció àuria com a recurs principal.

Us adjunto un fragment del seu treball, corresponent a la introducció, i la seva composició, perquè pugueu entendre en què ha consistit el seu treball.

Esperem els vostres comentaris.



 
"De ben segur que tots hem sentit a parlar de l’ Home de Vitruvio, la Gioconda i del Partenó d’ Atenes, fins i tot, alguns també sabem que hi ha quelcom màgic o especial en aquestes obres. D’ altra banda són pocs els que s’ han preguntat quina relació tenen aquestes obres amb la proporció àuria, una xifra gairebé desconeguda per la majoria de la gent. Aquesta proporció va ser inicialment utilitzada pels egipcis, els grecs i posteriorment represa en la cultura occidental com a mesura d ‘ estètica. 

No només va ser utilitzada per Leonardo Da Vinci, altres pintors, escultors i arquitectes tenen obres i estudis relacionats amb la proporció. A més a més, la proporció àuria queda reflectida en la naturalesa, un fet sorprenent i increïble... Per contra, en l’ àmbit musical, trobem que hi ha poca informació relacionada amb la proporció, comparada amb la quantitat que trobem en altres arts com la pintura o l’ arquitectura. 

En la música, la proporció àuria no té la importància que té en altres arts, ja que la seva aplicació és més complexa i passa més desapercebuda per l’ oient, per això, molts analistes dubten entre una simple coincidència o un gran treball. Tot i això, compositors destacats com J.S. Bach i Béla Bartók, tenen obres on sembla que utilitzin aquesta misteriosa proporció. Per tant, sembla que la proporció àuria al llarg del temps ha revolucionat la història de les arts i ha deixat un buit dubtós en la música, el qual vull descobrir.

 L’ objectiu d’ aquest treball és analitzar i estudiar la música relacionada amb la proporció àuria. Ho porto a terme fent una recerca tant des del punt de vista matemàtic com artístic, on introdueixo el marc teòric del nombre d’ or amb el seu seguiment en l’ art i en la naturalesa. El principal objectiu és esbrinar si realment la música es pot relacionar amb la proporció àuria, fent un recorregut pels diferents compositors, els quals tenen indicis d’ haver fet servir la proporció àuria."

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada